Spis treści

Pilates staję się coraz popularniejszą formą ćwiczeń i choć głównie na zajęciu pilatsu przychodzą głównie panie, jest to sport zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Patrząc z boku na zajęcia pilatesu można odnieść wrażenia że są to spokojne, łatwe i może nawet nudne, ale nie dajmy się zwieźć pozorom, choć w pilatesie co prawda chodzi o by kontrolować swoje ciało, o to by każdy ruch był dokładnie wykonany, to i tak z zajęć wyjdziemy zmęczone ale przede wszystkim zrelaksowane i rozciągnięte.

Choć może mało kto wie, pilates wcale nie jest nową dyscypliną, powstał on prawie 100 lat temu, opracował go Joseph Pilates (i już wiemy skąd wzięła się nazwa) był on instruktorem sportowym, miał kontakt z wieloma sportowcami dotkniętymi kontuzją, był również rehabilitantem żołnierzy I wojny światowej. Rehabilitując sportowców i weteranów wojennych doszedł do wniosku że jego ćwiczenia pomagają w powrocie do zdrowia.

Pierwszy raz świat usłyszał o Pilatesie, gdy okazało się że osiąga on rewelacyjne wyniki u osób z uszkodzeniami kręgosłupa, następnie pilates zaczęli ćwiczyć tancerze baletowi i właśnie pierwsze zajęcia pilatesu dla wszystkich odbywały się w szkole baletowej w Nowym Jorku.

Pilates rósł w siłę, zdobywał coraz to nowych zwolenników, ale tak naprawdę pilates na skalę światową rozsławili współcześnie znani nam celebryci ze świata filmu czy muzyki. Pilates jest często mylony z jogą, choć można w nim dostrzec podobne elementy, jest tylko i wyłącznie ćwiczeniem, nie wiąże się z nim filozofia życiowa, przestrzeganie odpowiedniej diety czy zachowania odpowiednich zasad.

Kto może ćwiczyć pilates?

Kto może ćwiczyć pilates, odpowiedź jest prosta: ćwiczenia pilates są dla każdego, nie ważny jest wiek, kondycja czy płeć, jedyną rzeczą która może nas zdyskwalifikować do ćwiczenia pilatesu jest nadciśnienie oraz znaczna otyłość a także wyraźnie przeciwwskazania lekarskie. Wybierając się na zajęcia po raz pierwszy, nie ma co się obawiać że sobie nie poradzimy, instruktor na pewno pomoże nam w prawidłowym wykonaniu ćwiczeń, poprawi naszą pozycję ciała gdy zajdzie taka potrzeba i wytłumaczy jak należy wykonywać dane pozycję, zawsze też możemy podpatrywać bardziej zaawansowane od nas sąsiadki z maty obok. Nieprawdą jest też że ćwicząc pilates się nie chudnie, może faktyczne nie schudniesz tak jak na innych formach ćwiczeń ale wykonując ćwiczenia regularnie zauważysz jak zmienia się twoje ciało, poczujesz mięśnie o których wcześniej nie miałaś pojęcia że w ogóle istnieją, a za razem nie musisz się obawiać że zbyt je rozbudujesz, staniesz się bardziej smukła i gibka. Pilates to płaski brzuch zauważalny już po paru miesiącach ćwiczeń, oczywiście jeżeli nie masz dużej nadwagi i jeszcze większej oponki na brzuchu. Pilates wzmocni twoje mięśnie, które nie są używane przy codziennych czynnościach czy przy innych ćwiczeniach, dzięki czemu twój kręgosłup odczuje ulgę, mogą cię opuścić bóle kręgosłupa, bo wzmocnione mięśnie chronią kręgosłup przed przeciążeniami i odpowiadają ze prawidłową pozycję kręgosłupa jak wzmocnienie kręgosłupa podczas biegania. Im dokładniej będziesz ćwiczyć i im ćwiczenia wykonujesz częściej tym mocniejsze staną się twoje mięśnie głębokie.

Dlatego pilates polecany jest osobom, które mają problemy z kręgosłupem, wszystkie ćwiczenia powinny być jednak wykonywane w ramach naszych możliwości, nic na siłę i pod okiem czujnego instruktora, jeżeli podczas ćwiczeń co bardzo nas zaboli, przerwijmy ćwiczenia i skonsultujmy to z trenerem.

Jak poprawić wygląd ud i bioder - pilates pomoże

Ćwiczenie pilates poprawią wygląd ud, ramion a nawet bioder, a to wszystko dzięki precyzyjnemu i powolnemu napinaniu mięśni w powtarzalnych seriach. W pilatesie nie liczy się szybkość, tylko technika i skupienie na każdym wykonywanym ćwiczeniu. Zajęcia pilatesu trwają zazwyczaj godzinę zegarową, a najlepsze efekty uzyskasz ćwicząc pilates co najmniej dwa razy w tygodniu na sali i do tego w domu ( chociaż 15 minut dziennie), ale pod warunkiem że znasz już podstawy pilatesu i wiesz co i jak wykonywać, pomocne do ćwiczeń w domu mogą być książki poświęcone pilatesowi i płyty DVD.

Pilates to nie tylko praca mięśni, powtarzanie serii ćwiczeń ale również praca nad naszym oddechem. Oddech w pilatesie jest bardzo ważnym elementem, dlatego trener będzie o nim bardzo często mówił i przypominał by prawidłowo połączyć ćwiczenia z oddechem.

Oddech w czasie ćwiczeń

Oddech wyznacza tempo ćwiczeń i powtórzeń serii, ale nie martw się jeżeli na początku twojej przygody z pilatesem nie będzie potrafiła opanować tej sztuki, nie jest to wcale takie łatwe i wymaga czasu by wszystko ładnie ze sobą pogodzić tzn, i ruch i oddech i jeszcze skupienie na ćwiczeniach. Nie załamuj się na pewno się nauczysz, ale pamiętaj że musisz opanować tę umiejętność bo bez tego dalsze ćwiczenia nie będą efektywne na tyle na ile mają być. Naprawdę warto zacząć ćwiczyć pilates, bo daje nam dużo korzyści, poza efektami zauważalnymi na naszym ciele, będziemy zrelaksowane i odprężone. Jeżeli zdecydowałaś się ćwiczyć pilates pewnie zastanawiasz się jak wyglądają zajęcia, już odpowiadamy: zajęcia pilatesu jak już wspominaliśmy trwają zazwyczaj godzinę zegarową, powinny być wykonywane co najmniej dwa razy w tygodniu.

Jak ćwiczyć pilates?

Ćwiczenia odbywają się na macie, czasem są używane specjalne gumowe taśmy potrzebne do rozciągania i innych ćwiczeń, nie musisz kupować ani maty ani taśm, powinny być na wyposażeniu sali, dlatego zanim pójdziesz na zajęcia pierwszy raz dowiedz się czy dostaniesz matę do ćwiczeń. Nie musisz też mieć jakiś specjalnych butów, bo butów nie potrzebujesz, pilates ćwiczy się na boso po to by mieć jak najlepszy kontakt z podłożem i po to by obserwować ułożenie stóp.

Podczas ćwiczeń, nie sugeruj się tempem wykonywania ćwiczeń przez inne osoby, każdy ćwiczy w swoim tempie, w ramach swoich możliwości i poziomu zaawansowania. Pilates prawidłowo wykonywany należy do mało kontuzjowanych sportów. Pod koniec zajęć powinna odbyć się sesja relaksacyjna i wyciszająca, jest to bardzo miła chwila na zajęciach, i może wyglądać np. tak: leżymy na matach, nie wykonując już żadnych ćwiczeń, kontrolujemy tylko oddech, spokojnie wdychając i wydychając powietrze, instruktor przyciemnia światło i włącza relaksacyjną muzykę. Na zajęcia pilatesu weź ze sobą jedynie butelkę wody, wygodne ciuchy, najlepiej cienkie spodnie dresowe, bawełniany lub oddychający t-shirt i ewentualnie jakąś bluzę w którą wskoczysz na koniec zajęć. Kup sobie wygodne miękkie skarpetki najlepiej żeby miały tak zwane ABSy czyli przyklejone do spodu antypoślizgowe gumki.

Zalety pilatesu:

  • Pilates jest dobry dla kręgosłupa, pomaga zredukować ból, rozwija mięśnie głębokie dzięki czemu dba o właściwą pozycję kręgosłupa

  • Poprawia naszą koordynację ruchową, jesteśmy bardziej elastyczne i rozciągnięte

  • Pomaga nam opanować nasz oddech podczas ćwiczeń co może okazać się pomocne również w innych formach fitnessu

  • Uelastycznia całe ciało i pomaga osiągnąć wymarzony efekt: płaski brzuch

  • Wzmacnia mięśnie poprzeczne i wielodzielne

  • Uczy kontrolować nasz ciało

  • Jest spokojny, nie katujemy naszego ciała ciężkimi obciążającymi ćwiczeniami

  • Nie wymaga zakupu drogich sprzętów do ćwiczeń, ubrań czy butów.

Dziewczyny ruszajmy bez obaw na pilates, powodzenia!

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Ograniczony HTML

  • Dozwolone znaczniki HTML: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki

reklama

reklama