Spis treści

Zakwasy po treningu – jak z nimi walczyć. Jak mówi znane nam wszystkim przysłowie: trening czyni mistrza. A co, jeśli trening czyni zakwasy? A my nie wiemy, skąd się one biorą i jak z nimi walczyć? Trening faktycznie czyni mistrza. Jeśli chodzi o trening na siłowni lub inny trening sportowy, to chodzi nie tylko o same ćwiczenia, ale i o trening: nauczyć się trenować. Bo wszystkiego trzeba się nauczyć.

Co to są zakwasy?

Zakwasy wzięły swoją nazwę od tego, co wydziela się w naszych mięśniach, jeśli za bardzo intensywnie je wyeksploatujemy. To kwas mlekowy, którego wydzielanie jest naturalne, jednak jeśli jest go zbyt wiele, gromadzi się on w mięśniach. Wówczas możemy odczuwać ból po ćwiczeniach bezpośrednio, albo dopiero kolejnego dnia. Jak uniknąć zakwasów? Przede wszystkim, należy zaplanować sobie rozsądny trening. Musimy nauczyć się, jak na wysiłek jaki fundujemy naszemu organizmowi, reagują nasze mięśnie i całe ciało. Intensywność ćwiczeń powinna, a wręcz musi być dobrana i dopasowana do naszych możliwości: do naszej kondycji oraz do stanu, w jakim są nasze mięśnie.

Tak samo, jak nie można próbować podnosić stukilogramowej sztangi, jeśli do tej pory największy podniesiony przez nas ciężar to była dziesięciokilogramowa zgrzewka wody, przekładana z kosza w markecie do bagażniku samochodu, tak samo nie można przesadzać z innymi ćwiczeniami: aerobowymi, interwałowymi, siłowymi. Trening optymalny, to trening który sprawia że odczuwamy aktywność i wysiłek fizyczny, jednak nie czujemy po nim przesadnego zmęczenia, które później nie daje nam normalnie funkcjonować.

Rozgrzewka a zakwasy

Bardzo ważna jest także rozgrzewka przed treningiem. Czasami zdarza się, że zakwasy pojawiają nam się, kiedy na przykład przebiegliśmy kilkaset metrów do autobusu, który miałby za moment odjechać z przystanku.

Pilates staję się coraz popularniejszą formą ćwiczeń i choć głównie na zajęciu pilatsu przychodzą głównie panie, jest to sport zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Patrząc z boku na zajęcia pilatesu można odnieść wrażenia że są to spokojne, łatwe i może nawet nudne, ale nie dajmy się zwieźć pozorom, choć w pilatesie co prawda chodzi o by kontrolować swoje ciało, o to by każdy ruch był dokładnie wykonany, to i tak z zajęć wyjdziemy zmęczone ale przede wszystkim zrelaksowane i rozciągnięte.

To dlatego, że przebiegliśmy te kilkaset metrów bardzo nagle i bez rozgrzewki. Trening optymalny to taki, gdzie intensywność ćwiczeń jest dostosowana właśnie do nas i gdzie rozgrzewka przed treningiem była naprawdę solidnie wykonana. Podobnie jak rozgrzewka przed treningiem, działa rozciąganie po treningu. Kiedy nasze mięśnie wykonały przed momentem dość spory dla siebie wysiłek, bardzo dobrze jest je zrelaksować. Takim relaksem może być na przykład wolny trucht na bieżni, czy nawet spacer z klubu fitness czy siłowni do domu, zamiast jazdy samochodem.

Masaż mięśni a zakwasy

Relaksem dla mięśni jest również wspomniane rozciąganie po treningu oraz masaż. Nie tylko nasze mięśnie, ale cały nasz organizm potrzebuje regeneracji po ćwiczeniach. Aby nasze ciało dobrze znosiło wysiłek fizyczny, dobrze jest w jego trakcie spożywać napoje izotoniczne, aby nasz organizm się nie odwodnił. Dostarczamy wtedy także korzystnie działających mikro i makroelementów odżywczych.

Nieodpowiednio dobrany strój może przeszkadzać nam podczas uprawiania aktywności fizycznej. Każda z nas, która ćwiczy na siłowni lub uprawia fitness, wie o tym doskonale. Strój do fitness i na siłownię powinien być wygodny i dopasowany do naszego ciała. Równie istotną kwestią jest materiał, z którego został wykonany strój.

kobieta

Regeneracja mięśni

Jeśli mimo optymalnie dobranego treningu pojawiają się zakwasy, warto spróbować, jak podziała mleko po ćwiczeniach. U wielu osób wypicie szklanki lub dwóch szklanek mleka po ćwiczeniach sprawia, że zakwasy się nie pojawiają. A jak złagodzić zakwasy, jeśli już się ich nabawiliśmy? Przede wszystkim, postaw na odpoczynek. Regeneracja mięśni musi nastąpić, żebyś mógł poczuć się lepiej. W tym celu doskonale sprawdza się gorąca kąpiel na zakwasy.

Dodaj komentarz

Ograniczony HTML

  • Dozwolone znaczniki HTML: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki

reklama

reklama