Spis treści

Każda z nas co miesiąc od okresu dojrzewania aż po menopauzę, czyli przez jakieś 30 a czasem 40 lat cierpi mniej lub więcej z przez miesiączki. Niestety, my kobiety nie mamy łatwo, dojrzewanie, okresy, ciąża, menopauza, to dla naszego organizmu spora wahania hormonalne, a jeżeli jeszcze po drodze przyczepi się do nas jakaś choroba związana z poziomem hormonów np. tarczyca, to już lepiej w ogóle mamy przechlapane, ale co tam nie ma co użalać się na sobą tylko wziąć sprawy w swoje ręce, szukać rozwiązania i cieszyć się życiem.

Ból przed okresem ma związek z PMS?

Ból podczas miesiączki to problem wielu kobiet, już na parę dni przed okresem odczuwamy tak zwany PMS (Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego), lekarze stwierdzili że na PMS cierpi około 95% miesiączkujących kobiet.

Jakie są objawy PMS?

Objawy PMS pewnie każda z nas zauważa sama, ale generalnie objawy PMS dzieli sią na psychiczne i fizyczne, nikt tak naprawdę nie wie ska bierze się PMS, ogólnie stwierdzono że jest on spowodowany hormonalną huśtawką głównie progesteronu i estrogenu, oraz chwilowe niedobry magnezu, witaminy E, witamin z grupy B oraz kwasu linolenowego, dlatego warto uzupełniać niedobory witaminami, które mają je w swoim składzie, każde witaminy będą dobre, ale najlepsze będą dla nas te specjalnie opracowane dla kobiet, możemy tez uzupełniać niedobry dobrze dobraną dietą.

Objawy fizyczne PMS :

  • Obrzęki kostek i rąk

  • Bóle i zawroty głowy

  • Bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, problemy z trawieniem

  • Bóle kręgosłupa w okolicy lędźwiowej

  • Zwiększona częstotliwość oddawania moczu

  • Odczucie przyspieszonej akcji serca

  • Bóle mięśni, stawów podobne jak przy grypie

  • Nasilenie trądziku

  • Uczucie pragnienia i apetyt na wybrane potrawy

Objawy psychiczne PMS :

  • Podenerwowanie bez przyczyny

  • Odczucie niepokoju i lęku

  • Wahania nastroju np. płacz czy euforia

  • Ogólne rozdrażnienie

  • Zmęczenie, ospałość lub zaburzenia snu i bezsenność

  • Ogólne zamotanie

Jakie są sposoby na PMS?

Jak radzić sobie z PMS żeby jak najmniej odczuwać jego comiesięczne skutki na własnym ciele? Przede wszystkim musimy zmienić tryb życia, okazuje się że regularnie uprawianie jakiegokolwiek sportu jest pomocne w rozładowaniu PMS, wybierzmy sobie jakąś formę aktywności fizycznej dopasowaną do naszych możliwości i upodobań, może to być np. pływanie, rower, fitness czy taniec, nawet codzienny spacer z pieskiem w szybkim tempie może nam pomóc, istnieją również dwa ćwiczenia z jogi pomocne przy PMS i przy bolesnym miesiączkowaniu: połóż się na podłodze na plecach i unoś delikatnie miednicę do góry, ćwiczenie to łagodzi uczucie pełności i rozluźnia mięśnie miednicy mniejszej. Drugie ćwiczenie to skręt grzbietowy, usiądź na podłodze, wyciągnij przed siebie obydwie nogi, następnie zegnij jedną nogę przełóż ją za kolano, tułowie skręć w odwrotną stronę do przełożonej nogi, ćwiczenie to rozluźnia napięte mięśnie.

Co robić aby poczuć się lepiej w czasie PMS

Ruch szczególnie na świeżym powietrzy podczas PMS a nawet w czasie okresu pomaga nam rozładować emocje, wyciszyć się a przede wszystkim dotlenimy się i mamy większą szanse na spokojny sen w nocy. Przed położeniem się do łóżka weź ciepłą rozluźniająca kąpiel wykorzystaj przy tym dobrodziejstwo aromaterapii, dodaj do ciepłej wody kilka kropel olejku lawendowego lub cedrowego, kupisz je w każdym sklepie zielarskim a nawet w dobrze zaopatrzonej drogerii. Jeżeli masz bardzo obfity okres zrezygnuj z gorącej kąpieli bo krwawienie może być bardziej obfite na rzecz relaksującego prysznica.

Jakie witaminy warto brać w czasie PMS?

Przed miesiączką zaopatrz się w aptece w witaminy dla kobiet, najważniejsze jest to by zawierały magnez, wapń, witaminy z grupy B, witaminą A,D,E oraz żelazo, ponieważ podczas miesiączki poziom żelaza we krwi spada i warto je uzupełnić, jak zresztą wszystkie składniki i minerały, które wraz z okresem tracimy. Również zrównoważona dieta jest pomocna, jedz dużo owoców i warzyw, ugotuj sobie na obiad szpinak lub buraczki, zapomnij na chwilę o ścisłej diecie i sięgnij po czekoladę, im wyższa zawartość kakao tym większa ilość magnezu w czekoladzie, więc nie tylko czekoladą poprawisz sobie humor ale i dostarczysz organizmowi magnez, pomocne mogą okazać się tabletki z olejem z wiesiołka lub inne leki homeopatyczne przeznaczone dla kobiet z PMS, ale pamiętaj że musisz je brać regularnie i przez parę miesięcy, efektów na pewno nie zobaczysz od razu.

Stres w czasie PMS

O ile to możliwe, staraj się unikać w te dni sytuacji stresowych, ponieważ bardziej niż zwykle jesteś narażona na rozkojarzenie i ogólne podenerwowanie. Jeżeli masz bardzo silne bóle, do tego jesteś zmęczona, osłabiona i na nic nie masz ochoty, weź ciepły termofor, tabletkę przeciwbólową i po prostu idź odpocząć do łóżka, pamiętaj że organizm najlepiej regeneruje się podczas snu. Jeżeli nic nie pomaga tobie w złagodzeniu PMS, masz bardzo silne bóle, bardzo silnie krwawisz zgłoś się do lekarza, być może będziesz potrzebowała specjalistycznego leczenia.

jak radzić soobie z PMSem

Dodaj komentarz

Ograniczony HTML

  • Dozwolone znaczniki HTML: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki

reklama

reklama